Digitale expositie in Milaan (Italië): alle vragen beantwoord (1)

De uitnodiging van Moda Arte Design Gallery in Milaan om digitaal te exposeren riep, behalve een soort van hoera-stemming, ook een flink aantal vragen op. Deze vragen zijn nu tot alle tevredenheid beantwoord.


Op de achtergrond was er intensief contact met de gallerie-houdster Alessandra Magni. Dat ging zowel via FaceBook Messenger als – het merendeel – via e-mail. Eén en ander heeft wel langer geduurd omdat ik wegens herstel van operaties lang niet altijd de puf en energie had om in het Engels te reageren. Alessandra heeft hier het volste begrip voor getoond en ik heb haar leren kennen als een enorm enthousiast, vriendelijk en bevlogen persoon.
De vragen en antwoorden worden in twee blogberichten beschreven, omdat het anders wel een heel erg lange blogpost wordt.

Hoe is M.A.D. Gallery bij Studio Tjeerd terecht gekomen?
Hier ben ik altijd nieuwsgierig naar en is één van de vragen die ik sowieso stel. Hoe zijn de foto’s uit de hele grote vijver die het internet is, onder de aandacht gekomen van, in dit geval, de M.A.D. Gallery?
De publicatie van foto’s in het digitale Contemporary Art Curator Magazine waren haar opgevallen zoals ze schrijft:
I have seen you on contemporary art curator.
I always search for artists with talent all over the world so it is not strange to have met you 🙂

Naar welk type foto’s is M.A.D. Gallery op zoek?
Een galerie wil werk tentoon stellen met een bepaalde uitstraling en aangezien de galerie in Milaan is gesitueerd én in de naam Moda heeft staan, moeten de foto’s dan meer fashion-achtig zijn? Een galerie is min of meer een bedrijf. Naar wat voor soort kunst zoekt de gemiddelde bezoeker?
For us the gallery is not a business activity, it is instead a cultural project aimed to give possibility, opportunity and visibility to artists of all kind (emerging, senior, rich, poor, from academy or self-taught) and from all over the world. Many galleries in the world like to have just important artists and don’t give space to “easy” people. We are here for this. For being a point of reference for all artists who have something to show and to express, independently from other conditions. For this reason all our work is different. We are not open to sell and to do commercial activity. We work for the visibility of artists and to increase their portfolio with experience and material important for their curriculum. This does not mean that we are closed to sales. If a client wanna buy, it’s welcome and it’s our joy to put client and artist in contact to deal. We work a lot to let emerge our artists and to favor their visibility all around the world, and this is also realized to increase their sales, of course.

Over bezoekers gesproken: hoe ziet de gemiddelde bezoeker er van uw galerie uit? Heeft u terugkerende bezoekers die ook kunstwerken aanschaffen en zijn dat mensen uit de privé-sector of uit het commerciële circuit?
There are clients of all kind, collectors, rich people, normal people, young people. Everyone who loves a piece, for home, for collection, for investment, for office, is free to buy and do it.

Ook gezien de kosten voor het exposeren en het noemen van een zogenaamde set: moeten er minimaal twee foto’s worden aangeleverd en moeten die twee foto’s een zekere relatie hebben zodat ze een set genoemd kunnen worden?
The fee is for unit and it is a refund for the services we provide because we don’t take percentage on sales (this remind to our spirit: we work for visibility of artists at first and sales are a consequence, not the first purpose). A set will be display, it means that in the monitors the pieces will be in rotation together with others, so not a private monitors for each artist. Artists are free to exhibit one piece, two, three, five, ten, twenty. We have many artists and each of them does as he prefers. An artist can present one piece or a whole collection.

Op mijn volgende vraag zou u sociaal wenselijk kunnen antwoorden: kunt u aangeven hoeveel procent van de kunstwerken die in uw galerie worden geëxposeerd (en dan speciaal ook de digitale expositie) wordt verkocht?
I can not make an estimate because a lot of sales don’t happen through us, but precisely because our contacts, through our work, know the artists and contact them directly. With the multimedia concept the artists are reached by buyers of all the world, not just by those who enter the gallery. This is the most important thing, that the artist is known and his works too and that he is reached at international level, and not just local.

Mocht een foto worden verkocht, wordt deze dan uit de digitale expositie verwijderd of blijft deze in de expositie met wellicht een opmerking dat het verkocht is. Aangezien het om digitale foto’s gaat, zouden ze meer dan eens verkocht kunnen worden. Wat is het beleid van de galerie hierin?
The piece put on monitors, will stay for all the period, one year, if sold or not. Because it is part of the collection of the artist and the artist has paid for one year. So for us it is correct to keep all material on screen.

Wordt vervolgd.

Eerdere berichten over de eventuele expositie:
Update
Eerste contact via Facebook

N.B. dit blogbericht is in verband met operaties en het herstel ervan geschreven op een later moment (3 december 2017).