In de e-mail trof ik vandaag de catalogus aan die gemaakt is door M.A.D.S. Gallery naar aanleiding van de Leonardo da Vinci – The Tribute expositie die gisteren is afgelopen. Ook de foto van Catinca staat hierin met een review geschreven door Silvia Grassi (doctor in Sciences of Cultural Heritage en Postgraduate in History and Art Criticism).
Het is een plezierige verrassing voor mij dat deze catalogus verschenen is, want ik was hiervan niet op de hoogte, maar ik kan het door alle drukte ook gemist hebben.
Van elke kunstenaar is in de catalogus een review geschreven bij elk kunstwerk dat tijdens de expositie in de spotlights heeft gestaan.
En zo ook dus bij de foto van Catinca.
De tekst van de review van Silvia Grassi luidt:
Today, thanks to photography, it is possible to capture people at every stage of their lives, but before its invention, it was common to do portraits, to preserve a memory of the time that was.
They were never simple representations of the physiognomy, but always showed the artist’s interpretative gaze on the subject.
The art historian Roberto Salvini states that “The portrait can be compared to a biography“, but warns: “decide if you want a pictorial photograph of your physical appearance or if you want a work of art instead… that is to express, abstracting from every other concern, in a coherent language, the artist’s feeling“.
If then the portrait, in its resemblance, and the artist’s interpretation meet, we have perfection.
This need to go beyond similarity was felt above all by Leonardo da Vinci: he felt the need to idealize or transfigure and at the same time to trace a narrative content of the people portrayed, that “biography” of the portrait of which Salvini speaks.
Example of all, the “Lady with an Ermine”.
That sweet look and that same pose, so composed for such a young girl, we find in the Catinca photograph (0304-2) by the Dutch artist Tjeerd Doosje.
The photography perfectly reproduces the physical features of the subject, it is therefore the photographer’s task to go further and express, in a single shot that stops time, the story he has to tell, the “biography”.
Tjeerd’s photography shows the beauty, the simplicity and the sweetness of a girl’s face, which she can already tell us with her eyes. Tjeerd manages to make us recall a past time, of which – also for us – carefree and naivety were distinctive features.
“A photography is neither captured nor taken by force.
It offers itself.
It’s the photo that captures you”.
(Henri Cartier- Bresson)
Ik vind dit een prachtige review, die me bij het herlezen, kippenvel bezorgde en ben dan ook natuurlijk erg trots op deze kritische kijk op de foto.
De volledige catalogus met alle reviews van de kunstenaars is hieronder te bekijken.
Eerdere berichten over deze expositie:
Certificaat van deelname ontvangen
Vandaag vernissage expositie Leonardo da Vinci
Catinca (0304-2) in expositie: eerbetoon aan Da Vinci
Foto Catinca als mogelijk eerbetoon
Studio Tjeerd in International Art Exhibition Milaan
Eerdere berichten over bezoek Milaan:
Verslag derde dag
Verslag tweede dag: bezoek aan M.A.D.S. Gallery
Verslag eerste dag
Voorbereiding bezoek galerie
Reis geboekt voor bezoek aan galerie
Plannen voor bezoek aan galerie (4)
Plannen voor bezoek aan galerie (3)
Plannen voor bezoek aan galerie (2)
Plannen voor bezoek aan galerie
Eerdere berichten over de samenwerking met M.A.D.S. Gallery
(te starten met onderstaande link):
Vijf foto’s in permanente expositie