Afgelopen maand ontving ik een e-mail dat ik de ATIM’s Top 60 Masters 2022 in juni van dit jaar in ontvangst mag nemen in New York.
De prijs ontvang ik voor mijn hele oeuvre en toch zal ik alleen foto’s van Merlin gaan inzenden.
Dat verdient toch wel enige uitleg.
Zoals in de inleiding al is geschreven, ontvang ik de prijs voor mijn hele oeuvre, of zoals in de e-mail die ik begin december vorig jaar van de organisatie ontving, stond:
“We’ve seen your works and we’ve selected you as one of ATIM’s Top 60 Masters for the 2022 year.”
Ik kan wat dat betreft putten uit een hele reeks beelden van verschillende modellen die ik zou kunnen opsturen.
Voor elk van hen zou dat een mooie manier zijn om in de schijnwerpers te komen staan, immers de organisatie heeft een groot netwerk:
“As a recipient of the ATIM’S Top 60 Masters Awards, we’ll get you featured on Google News, Fox, ABC, and 100+ other media outlets, along with award-winning artists Fabian Perez, Lorenzo Quinn, and other important figures!”.
Zulke extra aandacht en wellicht ook kansen die zij anders niet hadden kunnen krijgen, gun ik elk van mijn modellen en Merlin zou daar één van zijn.
Ik had al contact gehad met de moeder van Merlin en aangegeven dat ik deze prijs zou krijgen en moeder zei vrijwel direct dat we dan wel gedrieën naar New York zouden kunnen gaan, maar daar wilde ik nog even over nadenken, omdat ik in eerste instantie eigenlijk niet de bedoeling had om naar New York af te reizen en de prijs “gewoon” thuis gestuurd te laten krijgen.
Het idee vind ik echter wel heel erg tof en zou ik ook graag willen doen, want hoe gaaf is het om een prijs in ontvangst te kunnen nemen waarbij je wordt bijgestaan door een ouder en een model?
Dat je dit samen kunt delen?
En ook nog fotoshoots kunt doen in de The Big Apple?
Ik had alvast al wel extra tijd laten reserveren voor het online interview dat bij deze prijs inbegrepen zit, zodat ik daar ook eventueel een model of modellen voor zou kunnen uitnodigen.
Daarover had ik ook al overleg gehad met de moeder van Merlin en dat zag zij wel zitten.
Onderweg in de auto na de laatste shoot met Merlin, vorig jaar december, begonnen dingen wat meer uit te kristalliseren.
Want: als je voor je hele oeuvre een prijs krijgt, waarom zou je dan alleen foto’s van één specifiek model insturen?
Dus in de auto terug rijdend van Merlin naar huis zo vlak voor de jaarwisseling, had ik genoeg tijd om daar nog eens over na te denken; het is immers een reis van ruim twee uur.
Als ik uit mijn hele oeuvre zou putten, zou ik direct een inzending compleet hebben.
Als ik alleen foto’s van één model zou gebruiken, dan kwam ik per model nog een flink aantal foto’s te kort (de inzending is twintig foto’s) en die zouden dan nog gemaakt moeten worden.
Met Merlin heb ik het laatste jaar de nodige shoots gehad (nu tien in totaal), en uit die shoots kan ik zeker wel een aardige selectie van kunstzinnige foto’s maken, maar kom ik niet aan twintig foto’s.
In de tussentijd had ik al het nodige contact gehad met de organisatie en in één van de e-mails werd aangegeven dat veel kunstenaars speciaal voor deze prijs nieuw werk maken.
Dat zou in ons geval dus ook nog heel goed kunnen.
Want, met nog drie maanden te gaan voor de deadline van insturen verstrijkt, redden we die twintig foto’s wel.
Maar hoe kan ik dan, ook naar de organisatie toe, uitleggen waarom ik alleen maar foto’s van één model instuur.
Wat voor thema kan ik daar aan geven?
En ineens schoot het door mijn hoofd: “De ontwikkeling van een model” of in het Engels: “The Development of a Model”.
Het is een feit dat Merlin als model een ontwikkeling doormaakt en omdat ik haar vanaf het begin af aan al op de foto heb gezet, is dat goed te zien.
Met de moeder van Merlin heb ik dat ook telefonisch overlegd en samen kwamen we tot de conclusie dat dit een heel mooie insteek is.
Gisteren, bij de Valentijnsshoot met Merlin, heb ik Merlin meegedeeld (dat had ik ook aan moeder gevraagd) dat we, onder voorbehoud, naar New York zullen gaan in juni.
Onder voorbehoud omdat de situatie in de wereld (corona en de spanningen tussen Rusland en Oekraïne) wellicht nog roet in het eten kan gooien.
Ik heb ook aangegeven dat we daar dan nog wel de nodige foto’s voor moeten maken, want dat ik op dit moment nog te weinig foto’s heb voor een complete inzending.
Gisteren heb ik wel ook hiervoor specifiek een paar foto’s kunnen maken, maar ik moet nog kijken in hoeverre die ook uiteindelijk geschikt zijn voor inzending.
Hoe dan ook gaf moeder aan dat er de komende tijd, misschien wel eens in de twee weken, zo zei zij, shoots voor Merlin op het programma staan.
Of dat echt nodig is, is de vraag, maar het zou wel heel erg prettig zijn om vroegtijdig genoeg foto’s te hebben om in te sturen naar de organisatie.
Wordt vervolgd
Eerdere berichten over de ATIM’s Top 60 Masters Award:
Top 60 Masters 2021: bestseller op Amazon
Antwoord op videovragen
(BTS) video gevraagd
Kan ik de prijsuitreiking bijwonen?
Data gewijzigd
Afbeelding voor Instagram ontvangen
Digitaal certificaat ontvangen
De stand van zaken
Een kleine update
Uitnodiging voor “Top 60 Masters 2022”